mari belajar membuat OGINIRI RICE BALL :)

SALAM
 Hye U oulss, firstly aku nak mintak maaf sangat2 kat korunk, sebab aku dah lame tak hupdate blog ni, bukan hapee, aku nak hupdate je tak dek mod sbb post aku yang dulu2 aku TERDELETE ! waaaaaa nak nangis niii :(  sedih woo, penat tau taip2 bebagai, last2 skali tedelete, haremmm, tapi takpe, tibe2 hari ni mud hupdate aku dah datang, syok uhh, hari ni aku nak kongsi somthink yang aku rase bende tu cutee sangat. huahuahuahuaa, okee, tutorial ni asalnye dari presentation english aku hari rabu ni, so, korunk doakan aku boleh buad ye :) AMIN.. uhmm, actually, semalam aku bertungkus lumus siapkan bende alah nii, penatt doee. tlg urut bole? muahahaha, TAKNAK! lalala, oke, kembali kepada tutorial hari ni, sebelum korunk nak ikut tutorial ni, ade SYARAT2 nyee

  • Dimulakan dengan Bismillah
  • Bukak MATE tu beso2 
  • Kalau tgh ikut tutorial ni mesti senyum je sampai habis tutorial, PAHAM?
okee, itu je syarat2 nye, skarang kite MULEEE :D




APE YANG KORUNK PATUT ADE NAK BUAT BENDE ALAH NI :)


GUNTING
POLYESTER
KAIN FELT PUTIH & HITAM
BENANG PUTIH & HITAM
PEN ARTLINE HITAM
PEN ARTLINE MULTIPEN PINK
PEMBARIS
JARUM



STEP 1 


korunk lukis bentuk segitiga yang kat atas tu ikut besar mane yang korunk nak kat kertas keras 


STEP 2


korunk tekapkan segitiga tadi kat atas kain felt putih dengan menggunakan PEN ARTLINE HITAM  


dan, korunk akan dapat MACAM ni oke? 


STEP 3


gunting kain felt putih ikut segitiga yang korunk dah tekap tu


STEP 4


korunk kene potong lagi satu untuk dapatkan 2 keping segitiga :) 


STEP 5


potong kain felt putih 2inci lebar dan panjang ikut suke korunk, janji boleh keliling segitiga tu ye? 


STEP 6
 

gabungkan segitiga dengan step 5, dan jahit insang pari, tau jahit insang pari tak? muahaha :D


ini yang korunk dapat, kalau dapat bentuk lain, BUAD SEMULA, hekhek 


STEP 7


lepas tu, amek satu lagi segitiga, dan korunk lukis la CUTE FACE mcm ni, comel kn?


STEP 8



jahitkan cute face tu dengan STEP 6, tapi dekat kepale segitiga tu korunk takyah jahit tau?


haa, mcm ni, dapat tak? 

P/S : masa jahit, korunk kene tebalikkan macam kat atas ni tau  :)


STEP 9


sebelum nak masukkan polyester, korunk kene terbalikkan dulu hasil jahitan tu, paham tak? tak kan, senang je, maksudnye, hasil jahitan masukkan ke dalam, paham? kalau tak paham lagi bagitau ye :)


STEP 10


jahitkan kat kawasan yang masukkan polyester tu supaye polyester tak tekelua, jahitan insang pari ye :)


STEP 11


pastu, potong kain felt hitam lebar 2inci dan panjang 7 inci ( panjang dengan lebar ni sebenarnye ikut kesesuain segitiga tauu )


STEP 12


jahitkan STEP 12 tu kat atas kepale segitiga, kalau tak paham, bawah ni contoh nye :)


paham kan? panjang depan dengan belakang mestilah SAMA !


FINISH :D



INILAH SEGITIGA YANG DARI STEP 1 TU, COMEL KAN? actually namenye OGINIRI RICE BALL, hehe :D

selamat mencuba korunk, kalau tak paham, tanye ye? 

BYE2




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Follow DS sekali :)

0 Buah Strawberry Yang CUTE :):